ОПИС ДОКУМЕНТУ
| Автор: | |
| Доповідач: | |
| Підготував: | ВОЙТОВИЧ Віктор Володимирович, Начальник земельного відділу |
|---|---|
| Галузь: | Програми розвитку |
| Статус: | Новий проект |
| Дата: | 03.12.2025 |
ЗАУВАЖЕННЯ ТА ПОБАЖАННЯ
ПРОЄКТ РІШЕННЯ
№ 1928
Про затвердження цільової програми «Програма використання коштів, що надходять в порядку відшкодування втрат лісогосподарського виробництва на 2026-2030 роки»
![]()
ВОЛОДИМИРЕЦЬКА СЕЛИЩНА РАДА
РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
(восьме скликання)
Р І Ш Е Н Н Я
|
_______________________ 2025 року |
№ ______ |
|
Про затвердження цільової програми «Програма використання коштів, що надходять в порядку відшкодування втрат лісогосподарського виробництва на 2026-2030 роки» |
|
Керуючись пунктом 34 статті 26 Закону «Про місцеве самоврядування в Україні» (зі змінами та доповненнями), статтею 209 Земельного кодексу України, Бюджетним кодексом України, Законами України «Про землеустрій», «Про охорону земель», постановою Кабінету Міністрів України від 09.06.2023 № 588 «Про затвердження Порядку визначення втрат лісогосподарського виробництва», враховуючи рекомендації постійної комісії з економічних питань, управління комунальною власністю, житлово-комунального господарства, інвестиційного розвитку, земельних відносин, екології, природокористування та благоустрою, селищна рада,
ВИРІШИЛА:
1. Затвердити цільову програму «Програма використання коштів, що надходять в порядку відшкодування втрат лісогосподарського виробництва на 2026-2030 роки» (далі – Програма) згідно додатку.
2. Фінансовому відділу Володимирецької селищної ради передбачити фінансування даної Програми на відповідні роки в межах наявних фінансових ресурсів.
3. Контроль за виконанням рішення доручити заступнику селищного голови Арсенію КОТОВИЧУ.
Селищний голова Василь КОВЕНЬКО
Додаток
|
СХВАЛЕНО
Рішення виконавчого комітету ____________ 2025 року № ____ |
ЗАТВЕРДЖЕНО Рішення селищної ради ______________ 2025 року №____ |
Цільова програма
«Програма використання коштів, що надходять в порядку відшкодування втрат лісогосподарського виробництва на 2026-2030 роки»
ПАСПОРТ ПРОГРАМИ
|
1 |
Ініціатор розроблення Програми |
Володимирецька селищна рада Рівненської області |
|
2 |
Розробник Програми |
Земельний та фінансовий відділи Володимирецької селищної ради |
|
3 |
Учасники Програми |
Організації, заклади, установи, громадяни, проектні організації, що виконують землевпорядні та землеоціночні роботи |
|
4 |
Підстави для розроблення Програми |
Земельний Кодекс України, Бюджетний кодекс України, Податковий кодекс України, Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні», Закон України «Про охорону земель», постанова Кабінету Міністрів України від 09.06.2023 року № 588 «Про затвердження Порядку визначення втрат лісогосподарського виробництва» |
|
5 |
Мета Програми |
Ефективне та раціональне використання Володимирецькою селищною радою коштів, що надходять в порядку відшкодування втрат лісогосподарського виробництва за цільовим призначенням |
|
6 |
Терміни реалізації програми |
2026-2030 роки |
|
7 |
Джерела фінансування Програми |
Надходження спеціального фонду місцевого бюджету |
|
8 |
Загальний орієнтовний обсяг фінансових ресурсів, необхідних для реалізації Програми |
В межах коштів, що надходять в порядку відшкодування втрат лісогосподарського виробництва |
|
9 |
Відповідальний виконавець Програми |
Виконавчий комітет Володимирецької селищної ради |
|
10 |
Контроль за реалізацією Програми |
Постійна депутатська комісія селищної ради з економічних питань, управління комунальною власністю, житлово-комунального господарства, інвестиційного розвитку, земельних відносин, екології, природокористування та благоустрою |
Продовження додатка
1. Загальні положення
Програма використання коштів, що надходять в порядку відшкодування втрат лісогосподарського виробництва на 2026-2030 роки (далі — Програма) розроблена з метою використання Володимирецькою селищною радою коштів, що надходять в порядку відшкодування втрат лісогосподарського виробництва за цільовим призначенням на освоєння земель для сільськогосподарських і лісогосподарських потреб, поліпшення відповідних угідь, охорону земель відповідно до розроблених програм та проектів землеустрою, а також на проведення інвентаризації земель, проведення нормативної грошової оцінки земель відповідно до Земельного Кодексу України, Бюджетного кодексу України, Податкового кодексу України, Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Закону України «Про охорону земель», постанови Кабінету Міністрів України від 09.06.2023 року № 588 «Про затвердження Порядку визначення втрат лісогосподарського виробництва».
Відшкодуванню підлягають втрати лісових земель та чагарників як основного засобу виробництва в лісовому господарстві внаслідок вилучення (викупу) їх для потреб, не пов’язаних із лісогосподарським виробництвом, а також внаслідок використання для будівництва, розміщення і експлуатації об’єктів нафтогазовидобування, облаштування родовища та надрокористування для геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробки, корисних копалин з подальшим видобуванням корисних копалин (промислової розробки родовищ) загальнодержавного та місцевого значення та (або) видобування корисних копалин загальнодержавного та місцевого значення та для будівництва і розміщення споруд/об’єктів, пов’язаних із зазначеним видом діяльності.
Порядок визначення втрат лісогосподарського виробництва встановлено та затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 09.06.2023 року № 588 «Про затвердження Порядку визначення втрат лісогосподарського виробництва».
2. Головна мета та термін реалізації Програми
Метою Програми є забезпечення використання коштів, які надходять у порядку відшкодування втрат лісогосподарського виробництва, виключно на потреби, визначені статтею 209 Земельного Кодексу України, а саме: для проведення нормативної грошової оцінки земель, проведення інвентаризації земель, розроблення робочих проектів землеустрою та виконання заходів, передбачених такими проектами, розроблення та реалізації регіональних програм використання та охорони земель, а також для освоєння земель з метою лісорозведення, у тому числі для лісовпорядкування, для викупу самозалісених ділянок приватної форми власності з метою ведення лісового господарства.
Використання зазначених коштів на інші цілі забороняється.
Термін реалізації Програми становить 5 років – з 2026 по 2030 рік (включно).
Продовження додатка
3. Надходження коштів
Згідно зі статтею 209 Земельного кодексу України втрати лісогосподарського виробництва, зумовлені вилученням лісових земель та чагарників, підлягають відшкодуванню і зараховуються до надходжень спеціального фонду місцевих бюджетів.
Відповідно до статті 69-1 Бюджетного кодексу України до надходжень спеціального фонду місцевих бюджетів належать, зокрема, кошти від відшкодування втрат лісогосподарського виробництва, що зараховуються у розмірі: 75 відсотків - до бюджетів місцевого самоврядування (крім бюджетів міст Києва і Севастополя).
4. Використання коштів по даній Програмі
Відповідно до статті 209 Земельного кодексу України, кошти, що надходять у порядку відшкодування втрат лісогосподарського виробництва, використовуються для проведення нормативної грошової оцінки земель, проведення інвентаризації земель, розроблення робочих проектів землеустрою та виконання заходів, передбачених такими проектами, розроблення та реалізації регіональних програм використання та охорони земель, а також для освоєння земель з метою лісорозведення, у тому числі для лісовпорядкування, для викупу самозалісених ділянок приватної форми власності з метою ведення лісового господарства відповідно до даної Програми та інших розроблених програм та проектів землеустрою. Використання цих коштів на інші цілі не допускається. Згідно статті 55 Закону України «Про охорону земель», фінансування заходів щодо охорони земель і ґрунтів здійснюється за рахунок Державного бюджету України, місцевих бюджетів, у тому числі коштів, що надходять у порядку відшкодування втрат лісогосподарського виробництва, від плати за землю, а також коштів землевласників і землекористувачів та інших джерел, не заборонених чинним законодавством України.
За рахунок місцевого бюджету здійснюються:
1) Освоєння земель для сільськогосподарських і лісогосподарських потреб: засипка та виположування ярів, балок, освоєння кам’янистих місць, цілинних земель, перелогів, земель, що вивільняються з-під господарських дворів, силових земель, солонців, солончаків та інших не продуктивних земель.
2) Комплекс робіт із створення лісових культур, лісових розсадників, плантацій (обробіток ґрунту, внесення добрив, висівання, садіння, доповнення лісових культур, проведення агротехнічних та лісівничих доглядів за лісовими культурами).
3) Поліпшення земель для сільськогосподарських та лісогосподарських потреб:
- поліпшення малопродуктивних угідь шляхом нанесення родючого шару ґрунту, культивування сидеральних культур;
- докорінне та поверхневе поліпшення сіножатей та пасовищ;
Продовження додатка
- внесення мікробіологічних препаратів, регуляторів росту рослин, мікродобрив, торфу та торфокомпостів, сапропелю, озерних та річкових мулів, проведення хімічної меліорації ґрунтів (вапнування, гіпсування) та інших заходів зі збереження та підвищення родючості ґрунтів;
- розкорчовка списаних багаторічних насаджень.
4) Охорона земель відповідно до розроблених програм та проектів землеустрою:
- захист земель від ерозії, селів, підтоплення, затоплення, заболочування, вторинного засолення, переосушення, ущільнення, забруднення відходами виробництва, хімічними, радіоактивними речовинами та від інших несприятливих природних і техногенних процесів;
- будівництво (реконструкція) протиерозійних, гідротехнічних, проти карстових, протипаводкових і протизсувних споруд (вали, вали-канави, вали-тераси, вали-дороги, берегоукріплення, терасування схилів, водоскидні споруди, протиерозійні ставки (накопичувачі твердого стоку), меліоративних систем (зрошувальні та осушувальні);
- проведення агролісомеліоративних заходів по ярах, балках та інших ерозійно небезпечних землях;
- проведення топографо-геодезичних, геоботанічних, ґрунтових та інших остежень і розвідок стану земель і ґрунтів;
- збереження природних водно-болотних угідь;
- створення нових і реконструкція існуючих захисних лісових насаджень на еродованих землях, вздовж водних об’єктів та полезахисних смуг;
- консервація деградованих, малопродуктивних та техногенно забруднених земель;
- рекультивація порушених земель, території полігонів твердих побутових відходів, використання родючого шару ґрунту під час проведення робіт, пов’язаних із порушенням земель;
- реалізація заходів щодо охорони земель навколо об’єктів поводження з відходами, що використовуються для їх збирання, зберігання, оброблення, утилізації, видалення, знешкодження та захоронення відходів;
- впровадження ґрунтозахисної системи землеробства з контурно-меліоративною організацією території.
5) Нормативна грошова оцінка:
- технічна документація з нормативної грошової оцінки земель у межах населених пунктів;
- технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок несільськогосподарського призначення, розташованих за межами населених пунктів;
- технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок сільськогосподарського призначення.
6) Інвентаризація земель: технічна документація із землеустрою щодо проведення інвентаризації земель.
Продовження додатка
5. Основні напрямки цільового використання коштів, що надходять у порядку відшкодування втрат лісогосподарського виробництва
Основними напрямками цільового використання коштів що надходять у порядку відшкодування втрат лісогосподарського виробництва є:
1. Освоєння земель для сільськогосподарських і лісогосподарських потреб, поліпшення відповідних угідь.
Роботи можуть включати :
- освоєння боліт, мілководь, водоймищ, чагарників, лісів, кам'янистих місць, солонців і солончаків, ділянок, що вивільняються з-під господарських дворів, садиб тощо, та інших непродуктивних земель у сільськогосподарські угіддя або для створення лісових насаджень;
- засипка та виположування ярів, освоєння селевих земель під багаторічні насадження та кормові угіддя, будівництво комплексу гідротехнічних споруд для захисту земель від ерозії, підтоплення, зсувів тощо та під'їзних схилів до земельних ділянок, що освоюються;
- хімічна меліорація, залуження багаторічними травами еродованої та забрудненої шкідливими речовинами ріллі, посів сільгоспкультур на ділянках біологічної рекультивації земель, проведення інших робіт з освоєння нових земель і підвищення їх родючості;
- будівництво, реконструкція та ремонт зрошувальних систем з джерелами зрошення, осушувальних систем (у тому числі меліоративних каналів), захист сільгоспугідь і лісових насаджень від підтоплення і висушення, розкорчовка списаних лісових і багаторічних плодових насаджень;
- проведення топографо-геодезичних, ґрунтових, геоботанічних та інших обстежень і розвідок, а також проектних робіт, пов'язаних з освоєнням нових земель та підвищенням їх родючості або поліпшенням наявних земель, розробка проектів землеустрою з контурно-меліоративною організацією території, регіональних програм і схем з охорони земель.
2. Охорона земель відповідно до розроблених програм та проектів землеустрою.
Охорона і раціональне використання земель передбачає комплекс правових, організаційних, економічних та технологічних заходів, спрямованих на ефективне й екологічно безпечне використання земельних ресурсів. Це включає захист ґрунтів від деградації, відновлення їх родючості, запобігання необґрунтованому вилученню земель сільськогосподарського призначення, а також забезпечення особливого режиму використання земель природно-заповідного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення:
-
Проведення інвентаризації земель.
Вимоги до проведення інвентаризації земель під час здійснення землеустрою та складення за її результатами технічної документації із землеустрою щодо проведення інвентаризації земель встановлені Порядком проведення інвентаризації земель, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 05 червня 2019 року № 476.
Продовження додатка
Інвентаризація земель проводиться з метою:
- забезпечення ведення Державного земельного кадастру, здійснення контролю за використанням і охороною земель;
- визначення якісного стану земельних ділянок, їх меж, складу угідь;
- узгодження даних, отриманих у результаті проведення інвентаризації земель, з інформацією, що міститься у документах, які посвідчують право на земельну ділянку, та у Державному земельному кадастрі;
- прийняття за результатами інвентаризації земель відповідних рішень;
- здійснення землеустрою.
Об’єктами інвентаризації земель згідно із цим Порядком є територія адміністративно територіальних одиниць або їх частин, окремі земельні ділянки. Інвентаризація земель проводиться в межах адміністративно- територіальних одиниць, землеволодінь або землекористувань і територій, межі яких визначені проектами формування території і встановлення меж Володимирецької селищної ради.
Під час проведення інвентаризації земель установлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та оформлення документів, що посвідчують право на земельну ділянку, не здійснюються.
Підставою для проведення інвентаризації земель є рішення селищної ради щодо виконання відповідних робіт, договори, укладені між юридичними чи фізичними особами (землевласниками і землекористувачами) та розробниками документації із землеустрою, судові рішення.
Замовниками технічної документації можуть бути органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування, землевласники та землекористувачі.
Розробниками технічної документації є юридичні та фізичні особи, які отримали ліцензію на виконання робіт із землеустрою відповідно до закону.
Для проведення інвентаризації земель замовник укладає з виконавцем договір про розроблення технічної документації, в якому відображаються вартість і строк виконання робіт із землеустрою, що не повинен перевищувати шести місяців з моменту укладення договору. Роботи з інвентаризації земель включають підготовчі, топографо-геодезичні та камеральні роботи, складення і оформлення технічної документації в паперовій та електронній формі.
-
Проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок.
Нормативна грошова оцінка земель проводиться відповідно до Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 03 листопада 2021 року № 1147.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат лісогосподарського виробництва, а також під час розроблення показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Продовження додатка
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться суб’єктами господарювання, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України «Про землеустрій».
6. Фінансове забезпечення Програми
Фінансування Програми на 2026-2030 роки здійснюється за рахунок коштів спеціального фонду та може збільшитися відповідно до фактичних надходжень коштів, що надходять в порядку відшкодування втрат лісогосподарського виробництва.
7. Заходи на виконання Програми
Заплановані заходи на виконання Програми використання коштів, що надходять в порядку відшкодування втрат лісогосподарського виробництва на 2026-2030 роки:
|
№ п/п |
Назва заходів |
Термін виконання |
Сума коштів, тис. грн. |
Примітка |
|
|
Розроблення робочих проектів землеустрою та виконання заходів, передбачених такими проектами (консервація, рекультивація, поліпшення) |
2026-2030 роки |
5 000,00 |
|
|
|
Розроблення та реалізації регіональних програм використання та охорони земель |
2026-2030 роки |
5 000,00 |
|
|
|
Проведення інвентаризації земель |
2026-2030 роки |
1 000,00 |
|
|
|
Проведення нормативної грошової оцінки земель |
2026-2030 роки |
1 500,00 |
|
|
|
Освоєння земель з метою лісорозведення, у тому числі для лісовпорядкування |
2026-2030 роки |
1 500,00 |
|
|
|
Викуп самозалісених ділянок приватної форми власності з метою ведення лісового господарства |
2026-2030 роки |
5 000,00 |
8. Очікувані результати
Виконання Програми забезпечить використання коштів, що надходять у порядку відшкодування втрат лісогосподарського виробництва, виключно на освоєння земель для сільськогосподарських і лісогосподарський потреб, поліпшення відповідних угідь, охорону земель, проведення інвентаризації земель та нормативної грошової оцінки земель.
Реалізація Програми дозволить створити умови для удосконалення ведення земельного кадастру, гарантування прав власності на землю, забезпечить земельно-кадастровою інформацією Володимирецьку селищну раду, а також вирішить питання раціонального використання земель та збільшить надходження коштів до бюджету від сплати земельного податку та орендної плати.
Продовження додатка
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться суб’єктами господарювання, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України «Про землеустрій».
9. Контроль за використанням коштів
Правильність використання коштів контролюється постійною депутатською комісією селищної ради з економічних питань, управління комунальною власністю, житлово-комунального господарства, інвестиційного розвитку, земельних відносин, екології, природокористування та благоустрою.
Невикористані кошти, що надходять в порядку відшкодування втрат лісогосподарського виробництва в поточному році використовуються в наступні бюджетні періоди.
Секретар селищної ради Юрій БЛИЩИК
Рішення підготував:
Начальник земельного відділу Віктор ВОЙТОВИЧ
Погоджено:
Секретар селищної ради Юрій БЛИЩИК
Заступник селищного голови Арсеній КОТОВИЧ
Заступник селищного голови Іван БАЗАКА
Начальник юридичного відділу Тетяна МАСТІЙ
Начальник загального відділу Наталія КРУК
Начальник фінансового відділу Людмила ЯРМОЛЮК
Начальник відділу бухгалтерського обліку,
звітності та господарського забезпечення Ольга ШЕЛІГАН
Проєкт рішення оприлюднено на офіційному вебсайті Володимирецької селищної ради https://volodselrada.gov.ua/
03.12.2025 року № 1928

