ПРОЄКТ РІШЕННЯ № 1895
Про затвердження Програма енергоефективності та енергозбереження Володимирецької селищної територіальної громади на 2026 - 2029 роки
ВОЛОДИМИРЕЦЬКА СЕЛИЩНА РАДА
РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
(восьме скликання)
Р І Ш Е Н Н Я
______________________ 2025 року |
№ _____ |
Про затвердження Програма енергоефективності
та енергозбереження Володимирецької селищної
територіальної громади на 2026 - 2029 роки
Відповідно до Закону України «Про енергетичну ефективність», Закон України «Про енергетичну ефективність будівель», Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні», Закон України «Про альтернативні види палива», Закон України «Про запровадження нових інвестиційних можливостей, гарантування прав та законних інтересів суб’єктів підприємницької діяльності для проведення масштабної енергомодернізації», Закон України «Про фонд енергоефективності», Закон України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання», Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності», розпорядження Кабінету Міністрів України від 21 квітня 2023 р. № 373-р «Про схвалення Енергетичної стратегії України на період до 2050 року», розпорядження Кабінету Міністрів України № 1803-р від 29 грудня 2021 року «Про Національний план дій з енергоефективності на період до 2030 року»
ВИРІШИЛА:
1. Затвердити Програму енергоефективності та енргозбереження Володимирецької селищної територіальної громади на 2026-2029 роки (далі – Програма), що додається.
2. Фінансовому відділу Володимирецької селищної ради передбачити асигнування на реалізацію Програми, виходячи з загального обсягу видатків на відповідний рік.
3. Контроль за виконанням рішення доручити заступнику селищного голови Арсенію КОТОВИЧУ.
Селищний голова Василь КОВЕНЬКО
Рішення підготував:
Провідний спеціаліст відділу економіки, інвестицій, житлово-комунального господарства |
Іван ВОЛОЧНЮК |
||||
Погоджено: |
|||||
Секретар селищної ради Заступник селищного голови
|
Юрій БЛИЩИК Арсеній КОТОВИЧ |
||||
Начальник юридичного відділу |
Тетяна МАСТІЙ |
||||
Начальник загального відділу |
Наталія КРУК |
||||
Начальник відділу бухгалтерського обліку, звітності та господарського забезпечення – головний бухгалтер
|
Ольга ШЕЛІГАН Людмила ЯРМОЛЮК |
||||
Начальник відділу економіки, інвестицій, житлово-комунального господарства |
Оксана САМКОВСЬКА |
Проєкт рішення оприлюднено на офіційному вебсайті Володимирецької селищної ради https://volodselrada.gov.ua
20 жовтня 2025 року №1895
ЗАТВЕРДЖЕНО Рішення селищної ради ______________ 2025 року №____ |
Програма енергоефективності та енергозбереження
Володимирецької селищної територіальної громади на 2026 - 2029 роки
Продовження додатка
ПАСПОРТ ПРОГРАМИ
1. |
Назва програми |
Програма енергоефективності та енергозбереження Володимирецької селищної територіальної громади на 2026 - 2029 роки |
2. |
Ініціатор розроблення програми |
Володимирецької селищної ради |
3. |
Розробник програми |
Відділ економіки, інвестицій, житлово-комунального господарства Володимирецької селищної ради |
4. |
Співрозробники програми |
- |
5. |
Нормативно- правова база |
Закон України «Про енергетичну ефективність», Закон України «Про енергетичну ефективність будівель», Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні», Закон України «Про альтернативні види палива», Закон України «Про запровадження нових інвестиційних можливостей, гарантування прав та законних інтересів суб’єктів підприємницької діяльності для проведення масштабної енергомодернізації», Закон України «Про фонд енергоефективності», Закон України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання», Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності», розпорядження Кабінету Міністрів України від 21 квітня 2023 р. № 373-р «Про схвалення Енергетичної стратегії України на період до 2050 року», розпорядження Кабінету Міністрів України № 1803-р від 29 грудня 2021 року «Про Національний план дій з енергоефективності на період до 2030 року» |
6. |
Відповідальний виконавець |
Володимирецька селищна рада |
Продовження додатка
7. |
Мета програми |
Проведення заходів з комплексної термомодернізації, модернізація внутрішньої системи опалення, модернізації внутрішнього та зовнішнього освітлення з використанням альтернативних джерел енергії, скорочення викидів CO2 та зниження рівня забруднення навколишнього природного середовища, визначення реальних джерел фінансування і розробка проектів з енергозбереження та підвищення енергоефективності |
8. |
Термін реалізації програми |
2026 – 2029 роки |
9. |
Фінансування програми |
Державний, обласний, місцевий бюджет в межах наявного ресурсу, державного фонду енергоефективності, інвестиційних ресурсів, суб’єктів господарювання усіх форм власності, інших джерел фінансування, не заборонених чинним законодавством |
10. |
Загальний обсяг фінансових ресурсів, необхідних для реалізації Програми |
38394,797 тис. грн |
11. |
Очікувані результати виконання |
Зменшення обсягів енергоспоживання бюджетними закладами, зменшення використання твердого палива, теплової енергії шляхом проведення заходів з комплексної термомодернізації, зменшення викидів CO2, економія коштів бюджету, підвищення комфортності умов перебування в бюджетних закладах, залучення коштів бюджетів усіх рівнів, грантових коштів на реалізацію проєктів і заходів з енергозбереження |
Продовження додатка
І. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Програма енергоефективності та енергозбереження Володимирецької селищної територіальної громади на 2026 - 2029 роки (далі - Програма) розроблена відповідно до законів України «Про енергетичну ефективність», «Про енергетичну ефективність будівель», «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про альтернативні види палива», «Про запровадження нових інвестиційних можливостей, гарантування прав та законних інтересів суб’єктів підприємницької діяльності для проведення масштабної енергомодернізації», «Про фонд енергоефективності», «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання», «Про регулювання містобудівної діяльності», розпорядження Кабінету Міністрів України від 21 квітня 2023 р. № 373-р «Про схвалення Енергетичної стратегії України на період до 2050 року», розпорядження Кабінету Міністрів України № 1803-р від 29 грудня 2021 року «Про Національний план дій з енергоефективності на період до 2030 року», і спрямована на забезпечення ефективного використання паливно - енергетичних ресурсів в усіх галузях економіки громади, поліпшення ефективності використання паливно - енергетичних ресурсів установ, що фінансуються з бюджету Володимирецької селищної територіальної громади.
Реалізація потенціалу енергозбереження полягає в удосконаленні адміністративних та економічних механізмів, що сприяють підвищенню енергоефективності та енергозбереженню.
Зростання цін на електроенергію, дрова паливні та інші види палива спонукають шукати нові підходи для зменшення споживання енергоресурсів. Фінансування заходів Програми здійснюватиметься на основі залучення коштів державного фонду, коштів місцевого бюджету, власних коштів суб’єктів господарювання, населення, інвестиційних коштів та коштів з інших позабюджетних джерел, не заборонених законодавством.
Здійснення комплексу заходів з енергозбереження, підвищення енергоефективності та збільшення рівня використання відновлюваних джерел енергії є важливим чинником забезпечення сталого розвитку та сприяє досягненню таких цілей:
-
забезпечення доступу до недорогих, надійних, стійких і сучасних джерел енергії для всіх;
-
сприяння поступальному, всеохоплюючому та сталому економічному зростанню, повній і продуктивній зайнятості та гідній праці для всіх;
-
створення стійкої інфраструктури, сприянню всеохоплюючій і сталій індустріалізації та інноваціям;
-
забезпечення відкритості, безпеки, життєстійкості й екологічної стійкості міст, інших населених пунктів;
-
забезпечення переходу до раціональних моделей споживання і виробництва;
-
вжиття невідкладних заходів щодо боротьби зі зміною клімату та її наслідками.
За необхідності до Програми можуть бути внесені зміни та доповнення.
Продовження додатка
ІІ. ВИЗНАЧЕННЯ ПРОБЛЕМ, НА РОЗВ’ЯЗАННЯ ЯКИХ СПРЯМОВАНА ПРОГРАМА
За останні роки для України питання підвищення енергоефективності, реалізації політики енергоспоживання, підвищення ефективності функціонування енергетики в цілому набули особливої актуальності і безпосередньо пов’язані з енергобезпекою країни.
Саме тому енергозбереження на державному рівні визнано одним із пріоритетів економічної політики держави. В умовах залежності економіки України від імпорту паливно - енергетичних ресурсів і тенденції зростання цін на енергоносії їх ефективне використання стало нагальною потребою.
Найважливішим проблемним напрямком Програми, який потребує першочергової уваги в питанні підвищення рівня енергозбереження є сектор бюджетних закладів Володимирецької селищної територіальної громади: дошкільні навчальні заклади, загальноосвітні навчальні заклади, заклади культури, медичні заклади та адміністративні будівлі. Оскільки утримання цих закладів цілковито покладається на бюджет громади, економити спожиті енергоресурси без втрат в якості комфортних умов є першочерговим завданням.
Основне споживання теплової енергії на опалення будівель пов’язане із компенсацією теплових втрат через вікна, стіни, дах, підлогу та вентиляцію.
Недостатній рівень комфорту, низька енергоефективність значної частини бюджетного фонду та його суттєве фізичне зношення потребують вирішення проблеми шляхом проведення теплової санації та капітальних ремонтів.
У бюджетних установах оплата за спожиті паливно - енергетичні ресурси та комунальні послуги становить значну частину витрат на їх утримання. За результатами проведеного аналізу існуючого стану установ бюджетної сфери, а також враховуючи можливості впливу на вирішення існуючих проблем, на рівні громади визначено основні проблемні питання, які вимагають першочергового розв’язання:
-
високий рівень тепловтрат будівель унаслідок незадовільного стану зовнішніх огороджувальних конструкцій;
-
незадовільний стан теплогенеруючого обладнання;
-
недостатній рівень знань у персоналу, що експлуатує об’єкти у сфері енергозбереження та економії паливно - енергетичних ресурсів і неефективна експлуатація об’єктів в опалювальний період.
Забезпечити зменшення обсягів споживання енергоресурсів установами бюджетної сфери можливо за допомогою реалізації заходів системного характеру та запровадження постійної системи управління
енергоспоживанням, проведення енергообстеження для визначення ефективності енерговитрат і потенціалу енергозбереження, розроблення заходів з підвищення ефективності енерговитрат, у тому числі шляхом використання відновлюваних джерел енергії.
Це означає, що проведення комплексних енергомодернізаційних заходів у будівлях соціальної сфери має великий економічний потенціал, оскільки вартість енергоресурсів має стійку тенденцію до зростання.
Продовження додатка
Втрати теплової енергії однієї будівлі, а також потенціал енергозбереження сьогодні має такий розподіл:
-
зовнішні стіни – 40% (потенціал економії – 70%);
-
вікна, двері – 25% (потенціал економії – 50%);
-
дах, підлога – 8% (потенціал економії – 50%);
- інше, 27%;
З вищезазначеного слідує, що створення комфортних умов в закладах бюджетної сфери, мінімізація витрат на оплату енергоносіїв є економічно обґрунтованим. Вирішення цих заходів пов’язане з проведенням термомодернізації будівель через утеплення зовнішніх стін, горищ, дахів тощо, а також заміну на більш енергоефективні вікон і дверей; збільшення корисного використання енергії за рахунок застосування рекуператорів, терморегуляторів, теплових насосів та інших новітніх енергозберігаючих технологій. Впровадження заходів з термомодернізації буде сприяти збільшенню строку служби будівель бюджетної сфери громади.
Враховуючи важливість питання раціонального та ефективного споживання енергоносіїв, виникла необхідність розробки програми енергозбереження (підвищення енергоефективності) Володимирецької селищної територіальної громади.
ІІІ. МЕТА ПРОГРАМИ
Метою програми є:
-
створення умов для залучення у сферу енергозбереження вітчизняних та іноземних інвестицій;
-
досягнення класу енергетичної ефективності будівель та установ бюджетної сфери не нижче мінімальних вимог до енергетичної ефективності будівель;
-
скорочення споживання паливно – енергетичних ресурсів в бюджетній сфері за рахунок проведення заходів з комплексної термомодернізації (утеплення фасадів та даху, заміни дверей та вікон на металопластикові);
-
модернізація внутрішньої системи опалення;
-
модернізація внутрішньої системи вентиляції та кондиціонування повітря;
-
модернізація внутрішнього освітлення;
-
модернізація зовнішнього освітлення з використанням альтернативних джерел енергії;
-
відносне скорочення видатків на використання паливно - енергетичних ресурсів;
-
збільшення частки використання відновлюваних джерел енергії;
-
створення системи моніторингу та контролю за ефективним використанням паливно - енергетичних ресурсів на території громади;
-
скорочення викидів СО2 та зниження рівня забруднення навколишнього природного середовища;
-
збільшення обсягів інвестицій у енергоефективну модернізацію та відновлювальну енергію;
Продовження додатка
-
фінансування проектів із залученням ресурсів Фонду енергоефективності та механізму ЕСКО;
-
визначення реальних джерел фінансування і розробка проектів з енергозбереження та підвищення енергоефективності;
-
популяризації економічних, екологічних і соціальних переваг енергозбереження та відновлюваних джерел енергії, підвищення громадського освітнього рівня у бюджетній сфері громади.
ІV. ЗАВДАННЯ ПРОГРАМИ
Основними завданнями програми є:
-
формування ощадливого стилю життя – перехід на енергоощадні технології та матеріали, в тому числі, застосування стандарту «пасивний будинок», який є дійсно енергоефективним, створює комфортні умови для преребування, водночас є економічним і спричиняє мінімальний негативний вплив на навколишнє середовище;
-
впровадження системи енергетичного менеджменту, моніторингу енергетичного споживання, розробка енергетичних бюджетів, аналіз існуючих показників, як основи складання нових бюджетів, розроблення енергетичної політики, планування нових енергозберігаючих заходів згідно вимог серії стандартів ISO50001;
-
визначення реального енергетичного балансу громади шляхом проведення енергетичного обстеження об’єктів, який покаже реальний потенціал економії енергетичних ресурсів;
-
створення платформи навчально - освітнього забезпечення, інформаційно - консультаційної підтримки у сфері енергоефективності та екологічної безпеки.
Мета Програми досягається за рахунок реалізації енергоефективних та енергозберігаючих заходів, спрямованих на скорочення обсягів споживання паливно - енергетичних ресурсів у бюджетній сфері.
Економічний механізм програми базується на зацікавленості підприємств, установ та організацій у скорочення витрат на утримання, експлуатацію будівель бюджетної інфраструктури.
V. ШЛЯХИ РОЗВ’ЯЗАННЯ ПРОБЛЕМИ
Визначення шляхів розв’язання проблем енергозбереження Володимирецької селищної територіальної громади базується на принципах системності, комплексності, технічної та економічної спроможності.
Проблемні питання планується розв’язати шляхом:
-
розвитку та вдосконалення системи енергетичного менеджменту;
-
здійснення постійного моніторингу та аудиту споживання енергоносіїв у бюджетній сфері;
-
проведення енергетичних аудитів;
-
проведення енергетичної сертифікації будівель;
-
проведення обстежень інженерних систем будівель;
Продовження додатка
-
створення сприятливих умов для впровадження проектів з ергозбереження, залучення коштів державного бюджету та інвесторів, донорські кошти, гранти тощо з метою їх реалізації.
Енергетичний менеджмент є основним інструментом скорочення споживання енергії та підвищення ефективності її використання, що дає змогу отримати детальну картину споживання енергоресурсів і дати оцінку проєктам, які заплановано впроваджувати. Впровадження Програми є забезпечення функціонування системи енергетичного менеджменту відповідно до міжнародного стандарту ISO 50001.
Постійне підвищення кваліфікації енергоменеджерів, розширення їх бази знань та обізнаності щодо ефективного використання енергоресурсів є запорукою якісного управління витратами й усунення випадків нераціонального використання енергетичних ресурсів.
Енергетичний аудит проводиться з метою пошуку можливостей енергозбереження та визначення напрямів ефективного енерговикористання, а також:
-
оцінки відповідності розрахункового рівня енергетичної ефективності встановленим мінімальним вимогам до енергетичної ефективності будівель;
-
надання рекомендацій щодо підвищення рівня енергетичної ефективності будівель, що враховують місцеві кліматичні умови, які є технічно й економічно обґрунтованими;
-
встановлення фактичних показників енергетичної ефективності систем та визначається їх відповідність установленим вимогам;
-
встановлення обґрунтованих обсягів споживання паливно- енергетичних ресурсів;
-
визначення шляхів раціонального використання паливно - енергетичних ресурсів, запровадження енергозберігаючих заходів;
-
уникнення необгрунтованих витрат на проведення енергозберігаючих заходів;
-
розв’язання конкретних завдань щодо підвищення ефективності використання паливно - енергетичних ресурсів у кожному окремому випадку;
-
оцінки ефективності, повноти й обґрунтованості енергозберігаючих заходів;
-
визначення відповідності фактичних питомих витрат паливно - енергетичних ресурсів нормам питомих витрат.
Унаслідок проведення енергетичного аудиту здійснюється сертифікація енергетичної ефективності та в обов’язковому порядку техніко - економічне обґрунтування впровадження заходів.
Обстеження енергетичних мереж (у тому числі обладнання) проводиться з метою оцінки фактичного стану інженерних систем будівель та їх елементів (у тому числі обладнання), встановлення фактичних показників енергетичної ефективності систем та розроблення рекомендацій щодо забезпечення (підвищення рівня) енергетичної ефективності інженерних систем.
Продовження додатка
Рекомендації щодо підвищення енергетичної ефективності інженерних систем розробляють з урахуванням віку інженерних систем будівлі, їх стану, способу їхньої експлуатації та обслуговування, технологій, що застосовувались під час установлення систем у будівлі, порівняння цих технологій із сучасними технологіями та можливості застосування інноваційних технологій.
Обсяг і перелік заходів з підвищення енергоефективності визначається на підставі виду енергії, яку використовують інженерні системи будівлі, що є комбінацією всіх доставлених енергоносіїв та відновлюваної енергії, що виробляється на території будівлі.
Рекомендації щодо підвищення рівня енергетичної ефективності інженерних систем будівлі мають брати до уваги місцеві кліматичні умови та бути технічно й економічно обґрунтованими.
Виконання робіт з енергетичного аудиту - сертифікації енергетичної ефективності та обстеження інженерних систем проводять особи, які пройшли відповідну професійну атестацію в установленому чинним законодавством порядку.
Енергетичні сертифікати будівель і звіти обстеження інженерних мереж обов’язково вносяться та реєструються у відповідних базах згідно з чинними нормативно - правовими актами.
При плануванні витрат на реалізацію заходів з енергозбереження їх обсяг приймається відповідно до результатів проведеного енергетичного аудиту.
Роботи з розробки проектної документації на впровадження заходів здійснюються виключно за результатами енергетичного аудиту.
Після завершення робіт із підвищення енергоефективності проводиться повторний енергетичний аудит, результатом якого є верифікація отриманих результатів, визначення класу енергетичної ефективності будівлі та відповідність вимогам енергетичної ефективності. Обов’язково виготовляється новий енергетичний сертифікат будівлі.
При плануванні витрат на реалізацію заходів з енергозбереження їх обсяг передбачається відповідно до результатів енергетичного аудиту.
За результатами енергетичного аудиту проводяться роботи з напрацювання проєктної документації на реалізацію заходів.
Всі заходи з енергозбереження (підвищення енергоефективності) у бюджетній сфері погоджувати з енергоменеджером селищної територіальної громади.
VІ. ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ ПРОГРАМИ
У результаті реалізації Програми очікується:
-
підвищення рівня управління енергозбереженням у бюджетній сфері;
-
продовження терміну експлуатації будівель житлового фонду та бюджетної сфери;
-
підвищення рівня кліматичного комфорту в закладах бюджетної сфери;
-
зменшення обсягів енергоспоживання бюджетними закладами;
-
зменшення викидів СО2;
-
економія коштів бюджету;
Продовження додатка
-
запобігання змінам клімату внаслідок зменшення викидів парникових газів;
-
залучення коштів бюджетів усіх рівнів, грантових коштів на реалізацію проєктів і заходів з енергозбереження;
VIІ. СТРОКИ ТА ЕТАПИ ВИКОНАННЯ ПРОГРАМИ
Відповідно до конкретних економічних умов Програма охоплює період 2026 - 2029 років і є продовженням реалізації найбільш ефективних заходів з енергозбереження, використання власного та залучення зовнішнього інвестиційного капіталу.
ІХ. КОНТРОЛЬ ЗА ВИКОНАННЯМ ПРОГРАМИ
Виконання Програми енергоефективності та енергозбереження Володимирецької селищної територіальної громади на 2026 - 2029 роки з щорічним аналізом використання коштів на заплановані роботи.
Збір, узагальнення, конкретний аналіз про виконання об’ємів запланованих заходів Програми енергозбереження (підвищення енергоефективності) у бюджетній сфері Володимирецької селищної територіальної громади на 2026
- 2029 роки здійснюється енергоменеджером громади.
Щорічний звіт про виконання заходів Програми енергоефективності та енергозбереження Володимирецької селищної територіальної громади на 2026 - 2029 роки подається на розгляд постійної комісій з економічних питань, управління комунальною власністю, житлово-комунального господарства, інвестиційного розвитку, земельних відносин, екології, природокористування та благоустрою.
ДОДАТКИ
1 | ДОДАТОК Заходи Програми енергоефективності та енергозбереження.xlsx - Аркуш1.pdf | Переглянути |
---|